Co to takiego metoda DO AS I DO?
Ostatni wpis poświęcony był nauce za pomocą klikera (wpis tutaj ) , dzisiaj przybliżymy sobie trochę metodę równie popularną wśród szkoleniowców. Metodę która opiera się na zdolności psów do społecznego uczenia się. Dzięki tej metodzie psy uczą się nowych zachowań obserwując i naśladując swoich opiekunów. Uczenie się społeczne to pozyskiwanie informacji lub nabywanie zachowań poprzez obserwację lub interakcję z innymi osobnikami. Metoda „DO AS I DO” wykorzystuje zdolność psów do obserwacji i naśladowania zachowań, a także relacje społeczne jakie psy wytwarzają z ludźmi. W metodzie tej występuje tzw. naśladownictwo funkcjonalne, co znaczy, że pies osiąga ten sam cel i robi to w podobny do człowieka sposób mimo różnic anatomicznych. Pies może więc naśladować różne czynności człowieka, ale jednocześnie wykonywać je inną częścią ciała, na przykład pyskiem w sytuacji gdy człowiek wykonuje daną czynność dłońmi. Nazwa tej metody szkoleniowej została zaczerpnięta od nazwy protokołu do sprawdzania zdolności naśladowczych różnych zwierząt.
Trening metodą DO AS I DO składa się z trzech części:
1. nauka zasady naśladowania z wykorzystaniem znanych psu trzech zachowań.
2. generalizacja zasady naśladowania z wykorzystaniem sześciu znanych psu zachowań.
3.nauka nowych zachowań za pomocą zasady naśladowania.
W czasie treningu pies uczy się zasady. Komenda„ powtórz (do it)” nie jest związana z jakimś konkretnym zachowaniem lecz z nową zasadą. Komenda „ powtórz (do it)” oznacza zrób to co ja.
Przeprowadzono badania porównujące szybkość nauczenia psa nowych zachowań metodą DAID oraz metodą kształtowania (kliker):
W nauce czynności prostych takich jak:
• dzwonienie dzwonkiem pasterskim
• włożenie łapy do hula-hop
• przewracanie butelki
Maksymalny czas na wykonanie przez psa wymaganej czynności wynosił 15 min mierzone od momentu rozpoczęcia próby do chwili wykonania przez psa danego zadania. Psy które przekroczyły ten czas były odrzucane z testu. W teście wzięło udział 15 psów z czego wszystkie zmieściły się w wymaganym czasie. Różnica, chociaż niewielka, wystąpiła w średnim czasie osiągnięcia celu czyli wykonania zadania przez psa.
Wyniki testu:
DAID
|
kształtowanie (kliker)
| |
Ilość psów w teście
|
15
|
15
|
Ilość psów która wykonała zadanie w ciągu 15 min
|
15
|
15
|
Średni czas potrzeby do wykonania zadania (sekundy)
|
27,19
|
45,25
|
W drugim badaniu porównano skuteczność obu tych metod w nauce czynności złożonej:
• otworzenie szuflady
• zamknięcie szuflady
• otworzenie szafki
• zamkniecie szafki
Maksymalny czas na wykonanie przez psa wymaganej czynności wynosił 15 min mierzone od momentu rozpoczęcia próby do chwili wykonania przez psa danego zadania. Psy które przekroczyły ten czas były odrzucane z testu. W teście wzięło udział 14 psów z czego w metodzie DAID wszystkie zmieściły się w czasie 15 minut, a w metodzie klikerowej tylko 11 psów. Bardzo duża różnica wystąpiła w średnim czasie osiągnięcia celu czyli wykonania zadania przez psa.
Wyniki testu:
DAID
|
kształtowanie (kliker)
| |
Ilość psów w teście
|
14
|
14
|
Ilość psów która wykonała zadanie w ciągu 15 min
|
14
|
11
|
Średni czas potrzeby do wykonania zadania (sekundy)
|
55,71
|
356,18
|
Przeprowadzone badania porównawcze nauki nowych zachowań u psów metodą DAID i kształtowania (kliker) ukazały bardzo dużą skuteczność metody DAID w nauce złożonych czynności.
Jak wygląda to w praktyce?
Która metoda jest lepsza?
Decydując się na szkolenie psa, nie musimy wcale wybierać jednej, konkretnej metody, możemy z każdego znanego nam sposobu wybrać to co dla naszego psa i dla nas najlepsze. Musimy też brać pod uwagę, że dla jednego psa jedna z danych metod będzie idealna, a drugiemu nie będzie wcale odpowiadała.
Komentarze
Prześlij komentarz